Den tynde linje mellem inspiration og plagiat ved Logo design

10 June 2019 Anders Lundtang Hansen
image

editorial

Når man står for at skulle lave et logo design til for eksempel ens virksomhed, så gør man sig meget umage med, at det kommer til at repræsentere de værdier, som ens firma står for.

Man bruger måske mange vågne timer om natten på at forfine detaljer sammen med ens grafiske afdeling eller i samråd med et firma, man har hyret til at hjælpe en med at lave et logo design.

Og endelig, efter længere tids sparring, grå hår og tilhørende lykke-fornemmelse i maven, så er man nu nået til at kunne præsentere resultatet for en lukket gruppe, som desværre har lidt travlt og er halve rygklappere, så man ender med at tage deres ord for gode vare og vælge logoet.

Man sætter det i produktion, får det registreret og gjort til en del af ens visuelle identitet, som man trykker på alle tænkelige steder fra kaffekrus til indpakningspapir.

Så en dag lander der en mail i indbakken hos dig som chef fra et andet firma, du faktisk ikke har hørt om, men som du kan genkende: deres logo ligner nemlig noget nær til forveksling det, du lige har fået søsat.

Problemet er bare, at dette firma befinder sig i udlandet, derfor har du ikke hørt om det, men værst af alt, så har de eksisteret i mange flere år, end dit firma har.

Sikke noget l…

Nu skal man starte forfra, og det bliver en stor udgift at fjerne logoet fra ens produkter og rebrande sig selv, end man gider tage den sag med det andet firma, som man alligevel har tabt på forhånd.

Man siger, der er den største smiger at blive efterlignet, men lige med firmalogoer skal man være original, så man ikke blive beskyldt for at plagiere andre og høste deres værdi som firma, de har opbygget i flere år.

Brug derfor lige den ekstra tid til at undersøge, om dit logo design er originalt nok.