Den rigtige vicevært er guld værd

16 April 2020 Lotte Hindsberg

editorial

Har du ansvaret for en bygning eller ejer du en ved du også at den rette vicevært er guld værd. Han vil højst sandsynlig være den der kender bygningen bedst. Han ved hvad han skal holde øje med så han kan give besked hvis det skal laves. Han er højst sandsynlig også den der kender beboerne bedst og ved hvad de har af udfordringer. Det skal altså være en mand, der både har taktisk snilde, men også en vis portion menneskekundskab og viden.

Hvilke opgaver udfører en vicevært

En vicevært udfører en lang række forskellige opgaver. Fra de mere almindelige som trappevask, snerydning til udskiftninger af pærer. Han ordner også områderne omkring bygningerne og står for den almindelige vedligeholdelse. Han giver besked hvis der er noget i vejen som skal ordnes og som kræver mere end hvad han kan lave. Han assisterer ved ind og udflytninger og hvad der ellers må komme af forfaldende jobs.

Valg af vicevært

Der er flere muligheder. Alt afhængig af behov kan du ansætte en vicevært eller du kan ansætte et firma til at varetage opgaven. Uanset om du vælger den ene eller den anden løsning er det vigtigt at du sikre dig at det er en rammeaftale, som ikke er så stiv at det ikke er muligt for viceværten at passe opgaven ordentligt. 

Inden du vælger den ene eller anden løsning, er det vigtigt at have et klart overblik over hvilke opgaver viceværten skal løse og hvilke i som bestyrelse selv vil varetage. En af fordelene ved at have et ejendomsservice firma til at varetage opgaven, er at det er muligt at sende en anden under sygdom og ferier. Husk at bede om referencer, så i kan ringe og hører om de nuværende og tidligere kunder har været glade og tilfredse eller det modsatte.